Supermarkeder tøver med nethandel

Selv om danske forbrugere er blandt de mest handlende på nettet i Europa, må vi væbne os med tålmodighed, når det gælder onlinekøb af dagligvarer hos de store supermarkeder.

Hos Coop, der blandt andet står bag Kvickly, Fakta og SuperBrugsen, mener man ikke, at danskerne er parate til at købe rugbrød, mælk og yoghurt på nettet.

– Vi følger det tæt, og det kommer hos os inden for en overskuelig årrække. Men vores vurdering er, at der er for få interesserede i øjeblikket, og at vi vil tabe penge, hvis vi rykker ind på markedet nu, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Heller ikke hos Dansk Supermarked, som har Netto, Bilka og Føtex i folden, er der konkrete planer om at etablere dagligvarehandel på nettet.

Supermarkedsgiganterne henviser også til, at Danmark er så overstrøet med butikker, at man ikke skal gå ret mange kilometer, før man møder en købmand. Samtidig vil mange danske forbrugere gerne handle tre-fire gange om ugen, og så bliver det for dyrt, når man skal betale for leveringen.

SuperBest er klar
Det er dog ikke noget, der bekymrer SuperBest. Efter halvandet års forarbejde slog kæden før jul dørene op til et online supermarked, og det går strygende, fortæller direktør Claus Stenholt.

Han vil ikke ud med hverken besøgs- eller omsætningstal, men understreger, at kunderne handler langt mere end ventet blandt netbutikkens 4.000 varer.

– Derfor venter vi også, at vores online salg giver overskud relativt tidligt, siger Claus Stenholt.

Rina Hansen, konsulent i Retail Institute Scandinavia, er ikke i tvivl om, at SuperBest har fat i den lange ende. Hun mener, at det blot er et spørgsmål om få år, før Coop og Dansk Supermarkeds butikker slår de virtuelle indkøbsdøre op.

– Stadig flere danskere vil have det nemt og bekvemt. Der er jo ingen, som nyder at stå i køen i Netto efter arbejde, og de vil være tiltrukket af at handle på nettet. Derfor vil de store kæder også snart hoppe med på vognen, siger hun.

Der er dog en række hurdler, som skal overvindes, før en dagligvarebutik kan få succes på nettet, understreger Rina Hansen.

– Den helt store udfordring er, hvordan kunderne kan få leveret deres varer hurtigt og præcist, når det passer dem. Det er en omfattende proces at lave hele nethandels set-uppet, men når det er det, forbrugerne vil have, skal de også tilbydes det, siger hun.

Står foran gennembrud
Hos Foreningen for Distance- og Internethandel mener administrerende direktør Annette Falberg også, at dagligvarehandel på nettet står foran et reelt gennembrud.

– Erfaringer fra andre brancher viser, at kombinationen netbutik sammen med den fysiske forretning styrker salget, siger Annette Falberg, der mener, at markedet kan blive stort.

– Af den samlede detailhandel i Danmark udgør internethandlen i dag 10 procent. Jeg er ikke i tvivl om, at man inden for en årrække også kan få 10 procent af dagligvarehandlen over på nettet, siger Annette Falberg.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.